Uddannelse & kurser

Kajakaspirant 2019

Velkommen til nye kajakaspiranter i Lindenborg Roklub 2019.

Igen i år er vi en flok frivillige instruktører der gerne vil hjælpe dig udi kajakroning. For at det skal blive en succes, for især dig, men også os, er der lige et par ting du skal overveje før start.

• Kan du afsætte 1 aften om ugen i 8 uger, eller vil der være flere gange hvor du er forhindret.
  • Kajakroning og især redningsøvelserne kræver at du ikke har vandskræk og kan få hovedet under vand. Du skal lave redningsøvelser og derfor være fortroligt med vandet.
  • Redningsøvelserne kræver at du er adræt og har styrke i din krop, uanset din personvægt. Du skal selv kunne komme op i kajakken igen fra dybt vand. Af hensyn til belastningen af klubbens skolingskajakker har vi sat 100 kg personvægt som maksimum, men lad os se dig an hvis du er tæt på grænsen.

Er du stadig med?

(Hvis du er i tvivl om dine fysiske evner men rigtig gerne vil på vandet, ja så kunne inriggere roning eller ergometerroning (tørroning) måske være noget.)

Vi skal så have en indmeldelse fra dig og et bevis på din svømmefærdigheder: 600m. Kan aflægges ved klubbens svømmehals dag eller i offentlig svømmehal, her kvitterer livredderen gratis for prøven, når han m/k er blevet spurgt før svømningen påbegyndes. Blanketter til Indmelding og svømmebevis findes på vores hjemmeside www.lindenborgroklub.dk under medlemmer. De udfyldes og tages bare med til introdagen eller første undervisningsgang.

Vi begynder med en fælles orienterings aften onsdag d. 24 april kl. 18:30 – 21:30

Vi mødes ved vores klubhus, som ligger på Borrevejlevej 26 / Lindenborg Efterskole. Der parkeres oppe på de fælles p-pladser og gå så ned til vandet, hvor vores klubhus ligger. Denne første aften vil du blive præsenteret for klubben og instruktørerne. Vi vil snakke lidt om påklædning til kajakroning –vent med at købe noget til efter denne aften. Vi snakker om sikkerhed, roteknik og prøver klubbens kajakergometer. Vi kikker på kajakker og pagajer, løfter og indstiller dem, så du har styr på det til 1. undervisningsdag. Slutter af med kaffe og kage og hører på ”røverhistorier”. Da noget af aften foregår uden for eller med åbne døre, ville varm påklædning være en god ide.

Lørdag d. 27 april har vi lejet Maglegårdsbadet fra kl. 15:00 – 18:00. Den første time har vi bassinet for os selv. Her vil du få mulighed for at sidde i en kajak, finde balancen og vælte, for at lave redningsøvelser. Alt sammen i 26º varmt vand, lidt sjovere end når vi starter rigtigt op og vandet i fjorden kun er lidt over 10º koldt. Fra kl. 16:00 kommer der flere klubmedlemmer og øver redninger samt aflægger svømmeprøve, så vær klar kl. 15:00.

Der vil være 2 undervisningsdage at vælge imellem, onsdag eller torsdag kl. 18:30 – ca. 21:30, dog tilmelder du dig en fast dag, med start:

Onsdag d. 8 maj eller torsdag d. 9 maj.

Tirsdag d. 11 juni vil der være fælles teoriundervisning, hvor vi bliver på land.

Eksamen til IPP2 vil være i uge 26 på den normale undervisnings dag hvorefter skoling ophører. Hvis du mod forventning ikke består eller ikke går op, ja så starter vi op igen i foråret 2020.

Da et undervisningshold er på, op til 10 kursister, er vi alle nød til en hvis pli. At møde op til tiden og være klar. Der vil altid være 2 undervisere tilstede, så vi kan tilgodese både de hurtige og de rigtige hurtige, når der roes derudad. Første undervisnings dag, når kajakkerne er fordelt, og du har fået vest på, går vi på vandet og øver lidt roning. Vi planlægger ikke at du skal i vandet denne dag (vælte). Hvis det dog skulle hænde, ja så tag lige fuldt skiftetøj med (skal medbringes til hver undervisningsaften). Der er mulighed for at få varmen igen under bruseren.

Vi slutter af med at hjælpe hinanden med at afvaske kajakkerne og få alt på plads igen. Derefter holder vi en kort evaluering hver gang, hvortil der laves kaffe og te. Her er kage altid velkommen – bare byd ind.

Klubbens årskontingent er på 1050,-kr, men for alle nye kajakroer opkræves yderligere et gebyr på 500,-kr, dækkende ekstra svømmehalstid, eksamensbevis, nøgle og skolingsudstyr, så første år er på 1550,-kr.

Efter 2 gange undervisning skal du have betalt for at kunne fortsætte.

Årskontingentet betales hvert år senest 30. april eller ved indmelding.

• Seniorkontingent 1050,-kr.
  • Juniorkontingent 525,-kr. (indtil 18år)
  • Familiekontingent 2600,-kr (alle bor på samme adresse)
  • Enlig forsørger 1300,-kr (alle bor på samme adresse)

Grunden til denne billige pris er, at vi selv vedligeholder vores grej, og at alt arbejde er på frivillig basis. Vi forventer, at du også vil være med til at løfte i flok.

I klubben har du mulighed for at ro både inriggere og kajak samt i vintersæsonen ergometerroning / spinning. Vi har nogle faste ro med aftener og flere fælles ture hen over året, hvor du med et IPP2 er velkommen.

Vi ses.

Instruktørteamet for kajak.