Наши партнеры:
Artikler

Artikler

Afkøling

Afkøling

Hvor meget du bliver afkølet efter en kæntring i koldt vand afhænger af:

  • Vandets temperatur
  • Hvor lang tid du opholder dig i vandet
  • Din påklædning
  • Din muskelmasse og dit fedtlag
  • Din adfærd i vandet
  • Adfærd og muligheder når du kommer på land


Spændende er det så at tænke over hvilke faktorer du kan påvirke.

Vandtemperaturen
Der er forhold du kan ikke ændre på, men du kan forberede dig i forhold til dem.
Din følsomhed overfor kulde hænger sammen med din muskelmasse og dit fedtlag, ergo må du kan lære dig selv at kende ved at prøve at svømme i "koldt" eller køligt vand.

Afstanden til land
Tilpas afstanden til land efter hvor langt du er sikker på at du kan svømme den pågældende dag - ro ikke bare der hvor du plejer. Det skal være i dine tanker hele tiden, under hele roturen, hver gang!!

Din adfærd i vandet
Jo mere du bevæger dig, jo mere vand strømmer igennem dit tøj og afkøler dig yderligere.

Den første tid efter kæntring i kold vand forhindre kuldechocket en ordenlig vejrtrækning, samt et øget iltforbrug - i den periode får kroppen ikke nok ilt til også at kunne svømme. Du skal have så meget opdrift som muligt at støtte dig indtil vejrtrækningen er i ro - først derefter kan du vælge at svømme til land.

Påklædning
Ved afkøling i vand spiller vandets bevægelse hen over huden en stor rolle. Hvis vandet der har kontakt med huden kan fastholdes, opvarmes det af kroppen og giver en isolerende effekt mod kulden udefra.
Ingen tvivl om at neopren er den bedste påklædning når man er i vandet.

Kolde hænder
Når dine hænder bliver stive - så er din handlefrihed voldsomt reduceret.
Hvis du ikke kan lave fingerøvelsen - så skal du reagere på det!

Fingerøvelsen giver en god fornemmelse af hvor meget førlighed du har i hænderne: sæt skiftevis spidsen af pegefinger, langefinger, ringefinger og lillefinger sammen med spidsen af tommelfingeren.

Redningsvest / svømmevest
En person der ligger i koldt vand vil kunne klare sig længere ved at ligge så stille som mulige og lukke alle tøjets åbninger så tæt som muligt, og ved at krympe sig sammen og derved reducere varmetab fra lysken og armhuler.
Forudsætning for at kunne ligge stille i vandet er en god redningsvest. En svømmevest er ikke tilstrækkelig, da den fordre at man bevæger sig for at opretholde sin stilling i vandet.

Brug af svømmevest fordre, at man altid ror på steder hvor hurtigste redning, i tilfælde af kæntring, er at bevæge sig mod land.

Overlevelseskurver
I alle beskrivelser om overlevelse i kold vand måder man "dødskurverne", de viser hvor længe man kan overleve ved en given påklædning og en given temperatur.
At man f.eks. besvimer efter 1 time i 0 grader vand, når man har vindtæt tøj på.
Kurverne er relevante for personer der ligger stille på havet og afventer, at andre kommer og tager vare på dem, men oplysningerne er ikke relevante for personer som skal klare sig selv.

Kurverne viser ikke hvor lang tid der går inden du ikke kan tænke klart mere - inden du ikke kan bruge dine arme til makkerhjælp eller andre indøvede redningsøvelser, eller hvornår dine hænder ikke kan holde om pagajen, eller hovedet ikke kan koordinere balanceevnen.

Overlevelseskurverne kan bl.a. ses i Søsporten's pjece om kulde.

Kilde: Sønderborg kajakklub