Outriggerroning

Optagelse
Medlemmer, der vil starte scullerroning, skal dokumentere, at de kan svømme mindst 300 m og bekræfte, at de ikke lider af sygdomme, der kan medføre lammelse eller bevidstløshed.

Nybegyndere
Nybegyndere må ro i Lejre Vig (Område A) og kun i selskab med en instruktør eller roer, der har aflagt scullerprøve.

Øvede
Øvede roere, der har aflagt scullerprøve, har tilladelse til at ro uden ledsagelse af en rutineret roer i område A og B. For at bestå scullerprøven og få sculler ret skal man: Have rutine i roning ved at have roet mindst 100 km. i inrigger og/eller sculler.
Kunne manøvrere sculleren tilfredsstillende.
Kunne kæntre sculleren, entre den igen og ro videre.
Demonstrere kendskab til bådens indretning, sikkerhedsmæssige forhold og vedligeholdelse.
Scullerret tildeles af bestyrelsen.

Rutinerede og kaproere
Øvede roere, der har bestået scullerprøven og har roet mindst 100 km. i sculler, eller som indgår i klubbens kaproningshold kan, af bestyrelsen få tilladelse til at ro træningsture i hele klubbens daglige rofarvand. (Kystnært i område A og B).

Udstyr
Ved scullerroning skal man være iført svømmevest EN 395 100N eller oppustelig redningsvest af mærket Mullion 150 Compact eller Secumar Secufit. Hvis der er en følgebåd, behøver roer ikke at bære svømmevest/redningsvest. Roeren skal forvisse sig om, at båden er i forsvarlig stand.

Øvrige regler
Klubbens øvrige relevante reglementer med relation til sikkerheden er gældende. Der må kun roes i roligt vejr og kun ved vandtemperaturer over 10˚C.

Udgivet 4. februar 2013 - Revideret 9. februar 2021